Enega vrhuncev biograjskega navtičnega sejma je predstavljala svetovna premiera elanove jadrnice E 360 z dodatno oznako S.
Dejan Ravter foto: D. Ravter, Matic Klemenc
Model: elan 360 S
Dolžina trupa: 10,60 m
Osnovna cena plovila brez jader in brez DDV:118.890 EUR
+ preprosta za jadranje, atraktivna in sodobna
– privzdignjeni rob na boku je slabo premišljen
Pri tej novinki ne gre za popolnoma novo jadrnico iz Begunj, temveč za evolucijo znanega in nagrajenega modela E 350, ki smo ga pred leti že testirali. In ob tem imeli tudi nekaj pripomb. Predvsem je bila v napoto (pre)velika teža jadrnice in, ko so izdelali nekaj lažjih, so bile te zelo hitre tako na regatah, kot pri rekreativnem uživanju pod jadri. Pri Elanu se takrat niso odločili generalno olajšati teže 350-ice, očitno pa je ideja ostala in zaživela pri modelu 360 S, ki smo ga imeli priložnost preizkusiti. Zakaj pišem o obeh modelih, 350 in 360, kot da ju dajem v isti koš? Zato, ker gre za po dolžini širini in obliki trupa ter palube enaka izdelka, tudi takelaža je ostala ista, oznaka 360 je najverjetneje zato, da dodatno poudari novi, osvežen dizajn. In seveda pripomore k novemu prodajnemu zagonu.
Elan 360
Nov model spada v linijo Performance, ki pri Elanu pomeni jadrnice z nekoliko večjo površino jader, globljim ugrezom T kobilice in jadralsko popolnejšo opremo, kot jo najdemo pri liniji Impression, namenjene pa so tistim uporabnikom, ki jim ni vseeno, kako hitro bodo jadrali in koliko športnega užitka bodo imeli med jadranjem. Na prvi pogled se na zunaj novi model le malo razlikuje od modela 350. Če izpustim kozmetično spremembo, ukinitev okrasne črte po bokih, v oči najbolj padeta večji okni na trupu in ob strani palube. Ostro oko poznavalca opazi tudi nekoliko drugače oblikovan vhod v podpalubje in na novo oblikovan rob palube, kjer so opustili lesene letve in jih zamenjali s privzdignjenim robom. Po mojem mnenju ne ravno najbolj posrečena poteza, saj je zato prehod po bokih ožji, rob pa je vsaj za pet centimetrov prenizek, da bi se nanj varno oprli in obstaja nevarnost zdrsa. Elanovi dizajnerji so se potrudili tudi pri detajlih, kot so v linijo palube ugreznjene bokaporte in dodatno okno v krmni kabini, ki omogoča več svetlobe, poleti pa precej pomaga pri zračenju. Ena pomembnejših novosti modela 360 je v nivo kokpita ugreznjena tračnica škote glavnega jadra, saj je sedaj gibanje tam precej varnejše. Krmilni konzoli sta ostali enaki, dodana pa sta uporabna vrtljiva (nastavljiva) nosilca za GPS ploter, ki omogočata boljši pogled na ekran in zmanjšujeta možnost ‘slepote’ predvsem, kadar ima krmar polarizirana sončna očala.
Inačica S
Z ozirom na to, da je bilo nekaj pripomb na težo prejšnjega modela, je dobra novica ta, da je na voljo inačica S, ki je po besedah Elanovih odgovornih, lažja za približno sedem odstotkov glede na ‘navadno’ inačico. Teh sedem odstotkov so pridobili na osnovi lažjega interjerja, uporabljeni so kompozitni materiali in natančne vakuumske infuzije trupa in palube. Teža balasta in oblika T kobilice ter aluminijast jambor so ostali nespremenjeni, nižja teža plovila pa pomeni, da bo jadrnica prej dosegala teoretično hitrost v veter in se prej dvignila iz vode pri jadranju z vetrom. Kljub predvidoma boljšim jadralnim sposobnostim inačice S pa udobje na palubi in v notranjosti ostaja isto kot pri E360.
Pod palubo
Vsakokrat, ko vstopim v podpalubje nove jadrnice, s strahom pričakujem, kaj so si novega zamislili dizajnerji. Morda zveni čudno, vendar je nelogičnih in nevarnih rešitev vse (pre)več, kajti očitno načrtovalci razmišljajo bolj o udobju na privezu, kot varnosti in uporabnosti med jadranjem. Hvala bogu se pri Elanu dokaj redko zgodi, da si izmislijo kakšno ‘novost’, ki potem greni življenje uporabnika in kar oddahnil sem si, ko sem na novinki ugotovil, da gre za dobro in neštetokrat preizkušeno klasiko, ki pač vedno funkcionira. Levo kuhinja, nasproti odličen navigacijski kot, salon z veliko mizo, kabini v premcu in krmi ter odlična kopalnica v desnem krmnem delu. Svetel furnir pohištva v kombinaciji z belimi oblogami po stropu in bokih ter veliko okni dajejo zelo prijeten občutek v notranjosti. Sicer je po vsej jadrnici dobro poskrbljeno za zračenje, skeptičen sem le do okenske odprtine nad štedilnikom, ki bi lahko bila večja, a je tokrat pač funkcionalnost dala prednost obliki.
Plovba
Vse jadrnice aktualna Elanove linije Performance so sodobne, ne le po videzu, temveč tudi po zasnovi. Razen modela 450 imajo vse tako imenovani chain, oster prelom trupa v krmnem delu, dva krmilna lista in T kobilico z balastom, kar v paketu precej izboljša plovne lastnosti. Široka krma je razlog, da so tako med plovbo, kot na privezu zelo stabilne, medtem ko široko postavljena krmilna lista preprečujeta tako imenovani spin out, torej izgubo kontrole nad krmilom, do zelo ekstremnih nagibov. Za jadranje je potrebno tudi nekaj poznavanja lastnosti tovrstnih jadrnic, zaradi velike površine glavnega jadra in sorazmerno male prečke je ob močnem vetru potrebno biti pri manevrih odpadanja od vetra pazljiv na popuščanje glavnega jadra, saj jadrnica, ko se enkrat ‘nasloni’ na bok, zelo močno drži smer. Za nekoga, ki ni vajen, bo nov tudi občutek med sedenjem na boku, kajti pozicija ob nagnjeni jadrnici je zaradi njene širine nenavadna in razdalja do vode precej večja kot pri ozkem trupu. Elan 360 S je ena tistih jadrnic, ki se jih v trenutku navadiš in pričneš uživati med plovbo. Krmilni kolesi sta ravno prav odzivni, pozicija krmarja je dobra, dvižna podija pa prispevata k še boljšemu položaju med krmarjenjem. Seveda je jadrnica, kot je elan 360 S, opremljena s klasičnim glavnim jadrom, ki je sicer strah in trepet nedeljskih kapitanov, a po mojih izkušnjah, opremljeno s ‘single line reefing’ sistemom, veliko enostavnejše in varnejše za krajšanje med plovbo. Če k temu dodamo še dosti boljše zmogljivosti tega jadra, je jasno, zakaj navijalnega jadra ni v ponudbi. Genova je navijalna, sistem za navijanje je skrit pod palubo in v praksi dobro deluje. Načrtovalci so se sicer odločili za prečni pritegovalec škote genove (inhauler), ki pa je uporaben in smiseln le v določenih pogojih, v povprečnem jadranskem vetru jadrnica tudi brez tega jadra odlično, v kar sem se prepričal med testom. Za plovbo z vetrom iz ugodnih smeri, smo dvignili genaker, ki je vpet v kosnik. Prav ta bi po mojem občutku lahko bil nekaj daljši, a je verjetno dolžina omejena s faktorjem varnosti in prostorom pod palubo (beri: v palubi nad premčno kabino), kamor se povleče, kadar ni v uporabi. V rahlem vetru pred Biogradom smo se poigrali in zajadrali z genakerjem precej ostro proti vetru, do dobrih petdeset stopinj na realni veter, a je jadrnica ostala odlično obvladljiva in stabilna. Na žalost nisem imeli priložnosti direktne primerjave med prejšnjim, E 350, in novim modelom, da bi lahko na podlagi tega sodil o izboljšavah, občutek pa je, da gre za precej hitro in odlično zbalansirano jadrnico, ki sicer ne bo zmagovalka velikih regat, a bo lastniku nudila ravno pravo mešanico udobja in jadralskih užitkov.
Končni vtis
Elan 360 S ne prinaša toliko novega glede na predhodni model 350, da bi lahko govorili o popolnoma novem modelu, zato lahko povzamem veliko tistega, kar velja za predhodnika. Upravljanje z jadri je preprosto, v rahlem vetru bosta za vse manevre dovolj že dve osebi, seveda pa se ni pametno v dvoje podajati v težje vetrovne razmere in po možnosti še dvigovati genaker. Tako zunanjost kot notranjost sta zelo privlačni in dobro izdelani, posebej dizajn zunanjosti je opazno drugačen od konkurenčnih proizvodov, kar daje Elanu posebno mesto na svetovnem trgu plovil.
Komentar
Matic Klemenc, Elan d.o.o.
Elan 360 je logičen korak v smer, ki smo si jo začrtali s projektom elan 400. Pri snovanju smo vzeli vse prednosti, ki so odlikovale predhodnico, elan 350. Sem štejemo predvsem koncept široke krme, ostro oblikovanega trupa in dveh krmilnih listov, za kar je poskrbel Rob Humphreys, naš razvojni oddelek pa za privlačni dizajn, ki je prispeval k nominaciji elan 400 za letošnje evropsko plovilo leta. Elan 360 je bila izjemno dobro sprejeta tako na trgih, kamor tradicionalno največ izvozimo, kot tudi pri novih distributerjih, s katerimi smo v zadnjem letu začeli sodelovati. Veliko zanimanja je tudi za nadgradnjo, ki smo jo poimenovali S, pri kateri gre v bistvu za ‘hujšanje’ jadrnice. S pomočjo lažjega interjerja in polnega izkoristka vakuumske tehnologije, ki smo jo v teh letih izpopolnili, nam je nekaj teže uspelo prihraniti tudi pri trupu in palubi, saj pri tej nadgradnji uporabljamo vinilestrsko smolo, katere prednost je tudi odpornost na osmozo.
TEHNIČNI PODATKI
Elan 360 S
Dolžina preko vsega 10,60 m
Dolžina vodne linije 10,10 m
Širina 3,50 m
Ugrez 2,15/2,35 m
Izpodriv cca 4900 kg
Koeficient jadra/teža 22,70
Teoretična hitrost trupa 7,72 vozla
Gorivo 75 l
Voda 175 l
Motor Volvo Penta 22kW (30 KM), saildrive
Snast 8/9
Površina jader v veter 65,5 m2
Kabine 2/3
Število postelj 4 (6) + 2
Toalete 1
Cena (fco tovarna, brez DDV) 118.890 EUR
Projektant Rob Humphreys in Elan design team
Prodajalec Burin YC d.o.o.
Proletarska cesta 4
1000 Ljubljana
tel.: 01 5201 864
www.burin-club.com
info@ burin-club.com