Pomlad je čas, ko se jadralci spet srečamo na regatnih poljih, za rekreativne jadralce pa je to po navadi obdobje intenzivnega vzdrževanja barke in nakupov potrebne nove opreme. Jadra so zagotovo eden izmed najpomembnejših delov opreme jadrnice, hkrati pa tudi stroškovno precej zahteven. Kaj vse moramo vedeti in poznati, preden se odločimo kupiti nova jadra? Omejili se bomo na glavno jadro in prečko.
Aaron Nadale Mayer in Mitja Zupančič, foto: arhiv Ullman
Kdo je Aaron Nadale Mayer?
Reference:
2004-5 izum in izdelava reptile carbon jamborjav za windsurf
2007-8 priprava jader (northsails/wavedogsails) za italjanske tekmovalce na Minitransatu
2008-13 priprava in dizajnirnje jader za transat650 in class40 italijanskim jadralcem Caracci, Zambelli, Mura …
2013- 2015 ‘saildesigner’ pri Wavedogsails in ‘freelance designer’ za Ultimatesails, Duelsailsystem, Eastwings sails
2015 s Tomažem Urbančičem je projektiral, zrisal in izdelal tekmovalno jadrnico cs500
Mentorji:
– Laurent Fieshi francoski matematik
– Guido Cavalazzi saildesigner Northsails
– Antoine Bonnaveau solastnik softwerske pisarne SAILPAK BSG
– Piermario Timpanari, z Markom Savellijem izumitelj patenta 3dl extreme, danes pa lastnik podjetja Powerplast
– Raoul Jemec, strasten jadralec, izumitelj za aluswiss
O potrebnem vedenju in znanju, ki ga moramo imeti, preden se odločimo za nakup novih jader, bi lahko napisali knjigo, a vam bomo skušali v članku iz prakse na morju in v jadrarni predstaviti zadostne informacije, da bo nakup kakovosten glede na potrebe, znanje in jadrnico, s tem pa tudi ekonomsko upravičen. Izbira novih jader ni tako preprosta, kot se zdi na prvi pogled. Kljub celi vrsti strokovnjakov in različnih prodajalcev ter svetovalcev ste na koncu vi tisti, ki ne smete pozabiti, da bodo jadra vaš najboljši zaveznik na morju.
Pred nakupom
Zelo pomembno je nadgraditi osnovno vedenje o oblikah in jadralskih programih, hitri asistent je lahko tudi splet, ki odkriva nove informacije, nudi izkušnje (na raznih forumih) in daje vrsto podatkov glede materialov in aerodinamičnih zakonitostih ter o proizvajalcih jader, a je treba biti precej previden, saj se najdejo tudi zelo dvomljive vsebine. Najpomembneje je poiskati in izbrati zaupanja vrednega jadrarja in stopimo v kontakt z njim. Predlagamo, da izberete le enega svetovalca (designerja), s katerim se boste pogovarjali, izogibajte se ‘prijateljev vsevedov’, ki vas bodo le zmedli. Blagovno znamko sicer dostikrat izbiramo po razpoznavnosti, prav pa bi bilo, da bi jo izbrali po tehnologiji in vrsti uporabljenih materialov, predno nam jadrar izdela končno ponudbo. Materiale za izdelavo jader delimo na tri velike skupine: tkanina, laminat in membrane. Poznavanje vseh treh je v tem primeru nujno potrebno.
Tkanina
To je najbolj razširjen in največkrat uporabljen material. Običajno je narejena iz poliestra (acronim dacron), ki je zaradi svojih lastnosti, predvsem pa zaradi razmerja med ceno in trajnostjo največkrat uporabljen material za jadra na potovalnih in jadrnicah v čarterju. Tkanine so sestavljene iz osnove (warp) in votka (fill) in so razporejene na 0º ali 90° glede na ploskvi tkanine. Diagonalno raztegljivost imenujemo bias. Če imamo več niti v smer votka ali osnove, se tkanina imenuje fill oriented ali warp oriented. Za izdelavo dakronskih jader se je razširila uporaba ter izdelava fill oriented, ker so to materiali, primerni za izdelavo visokih in ozkih jader, kjer so največje obremenitve na zadnjem robu in tako usmerjena tkanina deluje najboljše. Take tkanine so idealne za horizontalne kroje, raztegljivost materiala pa je odvisna tudi od kroja in smeri šivov. Razen že omenjene trajnosti in primerne cene je dacron tudi zelo odporen proti zunanjim vplivom, vključno z UV-žarki, ki so velika težava za številne druge materiale. Seveda pa ima dacron tudi svoje pomanjkljivosti, zaradi katerih radi posegamo po drugih materialih. Največja težava dacrona je njegova elastičnost, zaradi katere jadro hitro izgubi svojo prvotno obliko, kar se še kako pozna pri jadranju. Tu moramo ločiti med trajnostjo jadra in izgubo oblike. Dakronsko jadro zaradi elastičnosti relativno kmalu izgubi obliko, vendar kot tako še dolgo ostane v enem kosu in z njim lahko še več sezon zadovoljivo rekreativno jadramo. Na obliko dakronskega jadra in zaščito pred zunanjimi vplivi močno vpliva impregnacija, ki pa s časom izgine in jadro izgubi obliko ter zaščito. Seveda se tudi dakronska jadra med seboj razlikujejo po kvaliteti, ki jo dobimo z močnejšimi in bolj gosto posejanimi nitkami ter z boljšo impregnacijo. Poznamo celo regatni dacron, saj nekateri razredi ne dovoljujejo laminatov, ki pa ni cenovno primeren za potovalne jadrnice, saj lahko za enako ceno dobimo že tudi laminatne materiale. Tkanine niso samo poliesterske, poznamo tudi dyneema, spectra in nylonske materiale. Dyneema in spectra jadra so zelo vzdržljiva, hkrati pa dolgo držijo obliko. Jadra so zaradi dyneeme zelo odporna na UV-žarke in ker niso laminirana, ni težav z delaminacijo ter s plesnijo, ki se lahko pogosteje pojavi na laminiranih jadrih, če ta niso pravilno vzdrževana. Nylon je poliamid, odporen in fleksibilen, ki je zaradi svoje elastičnosti (nizek modulus) primeren za izdelavo špinakerjev in genakerjev. Nylon ima 20-odstotno elastično deformacijo, zato ni primeren za jadra s katerimi jadramo v veter, torej glavno jadro in prečko. Pri jadranju z vetrom pa je prav ta lastnost zelo dobrodošla, sploh zaradi velikih trenutnih obremenitev. Takšna jadra se po navadi izdelujejo v ripstop tehniki. Ripstop pomeni, da se na vsakih nekaj niti v strukturi pojavi ena močnejša nit, ki prepreči trganje oziroma ga zaustavi.
Laminat
Laminat je material, sestavljen iz več slojev različnih materialov, narejen zato, da bi končni izdelek pridobil boljše mehanske lastnosti in manjšo težo. Sestavljen je iz več plasti, zunanja je po navadi taffeta ali film (mylar) ali kar obe, sredinska plast pa je navadno iz različnih vlaken. Taffeta (zelo tanek poliester) in film pripomoreta k zaščiti vlaken pred obrabo in zunanjimi vplivi, predvsem UV-žarki, poleg tega pa zmanjšujeta elastičnost, še najbolj diagonalno (bias). Vlakna dajejo jadru obliko in trdnost. Laminirana jadra v primerjavi z dakronskimi odlikuje nižja teža in visok modulus (majhna elastičnost), zaradi česar dlje časa držijo svojo obliko. Kljub temu da so lahko na videz že močno poškodovana, pa so poškodbe po navadi samo na zunanjih slojih (taffeta ali film), medtem ko vlakna še vedno opravljajo svojo nalogo.
Membrane
Membrane so, tako kot laminatni materiali, sestavljene iz več slojev različnih materialov. Zunanji sloj je običajno zaščitni (taffeta, film, dyneema, skin, itd.), sredinska plast pa je v iz vlaken, ki so v tem primeru postavljena v smeri sil, ki obremenjujejo jadro. Kakovostna vlakna in vrhunska laminacija so ključni pri zagotavljanju visoke kvalitete materiala. V nasprotnem lahko pride do odslojevanja plasti (delaminacija). V uporabi je več receptur konstrukcije laminata, najbolj zaželena je 3DL, pri kateri je jadro izdelano v enem samem kosu na konveksnem kalupu. Ta tehnologija omogoča jadra, ki imajo nizko težo in odlične mehanske lastnosti, hkrati pa so zelo odporna na odslojevanje, saj se vakuumirajo pod majhnim pritiskom. Največja razlika med navadnim postopkom izdelave in 3DL je vidna pri večjih jadrnicah, ker je 3DL narejen iz enega kalupa, ki daje jadrom končno obliko, pri manjših jadrnicah pa se lahko tak izdelek doseže tudi z uporabo več ploščatih kosov. Učinki so podobni, dosežena izdelavna cena pa veliko bolj sprejemljiva. Trenutno poteka na tem področju velik razvoj. Dolgo nedosegljivi North Sails je ujela konkurenca Onesails z Millenium tehnologijo, Doyle s Stratis … S tehnologijo membran in izdelavo laminatov z usmerjenimi vlakni je trenutno na trgu veliko proizvajalcev: Dymension POLYANT, Doyle, Ullman, Quantum, Allpurpose, Powerplast, Hbite, Formula One ter nekateri novi kitajski ponudniki.
Poznavanje materialov ni dovolj
Četudi ste prepričani, da veliko veste o materialih, je to še vedno premalo, da bi lahko dobro izbrali in naročili novo jadro. Nujno je spoznati in se poglobiti v obliko, težo in geometrijo jadrnice, podatki iz zapisa štirih črk so premalo. Že res, da moramo poznati mere I, P, E, J, da jih lahko posredujemo jadrarni skupaj s starimi, kar bo pomagalo pri lažji izdelavi novih jader, vendar to ne bo dovolj. Dodati moramo še znanje iz geometrije in poznavanje obsega čolna. Za dober dizajn je treba upoštevati vse značilnosti jadrnice, geometrije jambora in hkrati upoštevati naša jadralska pričakovanja. Ali bomo jadra uporabljali za regate ali le za dopustniško jadranje, bomo pluli predvsem po notranjih vodah ali pa se bomo odpravili daleč na odprto morje. Material in dizajn jader morata biti izbrana in dimenzionirana glede na razmere, v katerih bomo najbolj pogosto pluli.
Podatki
P in E sta ključni meri za glavno jadro. P je višina od izhoda dvižnice glavnega jadra do zgornjega dela buma, E pa dolžina buma. I in J sta osnovni meri za genovo, I je dolžina od baze jambora do izhoda dvižnice genove, J je dolžina med jamborom in točko vpetja sprednje jeklenice. Te mere so sicer pomembne, a nam posredujejo le zelo okvirne in površne informacije, saj ima vsaka jadrnica drugačne palubne postavitve. Zato je za dober projekt nujno poznati geometrije trikotnikov, v katerih se lahko jadra uporabljajo in za izdelavo novih jader jadrar potrebuje še precej drugih podatkov.
Kroji
Pred izbiro novega jadra je treba razmisliti tudi o kroju, ki je močno odvisen od izbire uporabljenega materiala. Pri potovalnih jadrnicah z dakronskimi jadri je pogost horizontalni (cross cut) kroj. Izrezani kosi materiala (paneli) so v tem kroju med seboj vzporedni in pravokotni na zadnji rob jadra. Takšen kroj je najcenejši, saj je sestavljen iz najmanj panelov. Za cross cut jadra se uporablja tkanina, ki ima največjo moč v prečnih (fill) vlaknih, le-ta pa so usmerjena vzporedno z zadnjim robom jadra, saj v tisti smeri pritiskajo največje sile. Za cross cut jadra nikoli ne uporabljamo laminatov, ti so namenjeni za radialna jadra, medtem ko so radialna jadra pogosto narejena tudi iz tkanine. Dakronska radialna jadra so odlična alternativa potovalnim laminatom, saj so cenejša, hkrati pa veliko bolje držijo obliko kot cross cut jadra in pri njih nimamo težav s plesnijo kot pri laminatih. Radialna jadra so narejena iz dolgih trikotnih panelov, ki se iz kotov širijo proti sredini. Takšna postavitev je pomembna, saj se začnejo sile v kotu jadra, nato pa v loku potujejo proti drugima dvema kotoma. Radialna jadra so narejena iz večjega števila panelov kot cross cut jadra, to pa omogoča, da pri izdelavi uporabimo več različnih materialov pri isti teži. Močnejše materiale uporabimo na mestih, kjer so sile največje, lažje pa na mestih, kjer to ni tako pomembno ter na ta način zmanjšamo težo jadra ob nespremenjeni čvrstosti. V zadnjem času so membrane in 3DL jadra postala cenejša in četudi se ne udeležujete regat, lahko razmišljate o takšnem izdelku, saj boste z njim pridobili neprimerno večji spekter uporabe jader, od lahkega do močnega vetra, jadrnica pa na hitrosti in pri kotu v veter.
Rokovanje
Zelo pomembno pri izbiri novih jader je tudi, kako se jadra krajšajo in pospravljajo. Med potovalnimi jadrnicami, predvsem tistimi v čarterju, so najbolj priljubljena navijalna jadra, ki so sicer praktična, a ima predvsem glavno jadro velik hendikep v primerjavi s klasičnim. Sicer je odvisno, koliko in kje plujemo, a vsekakor je za potovalno jadrnico najboljša kombinacija klasično glavno jadro in navijalno prednje jadro. O navijalnih jadrih pravi rekreativni in regatni jadralci ne bodo niti razmišljali, razen na prekooceanskih regatah ter na regatah za samce ali dvojice, pa še to morda samo za navijalne genakerje in prečke, nikakor ne za glavna jadra. Klasično glavno jadro je s pomočjo lazy jacka in lazy baga relativno preprosto spuščati ali delati krajšave, zato se ni vredno odreči boljšim performansom in varnosti, ki jo nudi v primerjavi z navijalnim jadrom. Seveda pa se je treba pri takem jadru odločiti, koliko krajšav je potrebnih, da jih bo jadrar izdelal. Na Jadranu zadoščata dve krajšavi, pa tudi tretja ni slaba odločitev. Vrsta, trdota, oblika in dolžina porabljenih letev pa je tudi odvisna od tipa glavnega jadra in njegove oblike. Letve so lahko iz različnih materialov in trdot, o njih naj se odloča jadrar. Vi pa se odločite, ali naj bodo letve le v zadnjem robu jadra, prek celega jadra (full batten) ali pa morda s kombinacijo obeh variant. Najboljša izbira prednjega jadra za potovalno jadrnico je navijalno jadro, le odločiti se je treba, kako veliko naj bo. Klasični flok (prednje jadro, ki sega do jambora) je v večini primerov premajhen, zato je temeljno vprašanje, za koliko odstotkov naj genova (prednje jadro, ki sega dlje od jambora, njegova velikost pa se izraža v odstotkih) presega velikost floka. Izračun odstotkov dobimo tako, da razdaljo od uzdnega roglja pravokotno na prednji rob delimo z dolžino noge (razdalja od sprednjega vpetja genove do jambora). Najboljšo rešitev nudijo kuterji (jadrnica z vsaj dvema prednjima jadroma, od katerih je eno vpeto na premec, ostala pa bližje jamboru), vendar pa je večina bark na Jadranu tipa slup s predvideno eno prečko. Ker ima krajšanje navijalnega jadra svoje že prej omenjene slabe strani, je treba skleniti kompromis. Najboljše je izbrati srednjo velikost genove, tj. velikosti od 110 % do 130 %. Ta se lahko do neke mere krajša, ne da bi preveč izgubili na obliki jadra, idealno pa bi seveda bilo, da imate v jadralni garderobi tudi viharni flok.
Uporaba
Manjka še predračun za izdelavo novih jader in cena je, se ve, zmeraj previsoka. Zato še nekaj usmeritev:
- a) za učenje jadranja (z enim samim ciljem – premikanje čolna) je najboljša izbira dacron s horizontalnem rezom. To je preprost in nezahteven izdelek, najlažji za vzdrževanje, uporaben bo dlje časa, dolgo bo obdržal bo svoj videz, ne gre pa pričakovati vrhunskih jadralnih performans;
- b) za potovalno jadranje, usmerjeno k uživanju na morju, naj se uporabi bolj dovršene vrste dacrona, dyneema tkanine ali pa taffetirani laminat. V tem primeru se lahko odločite razen horizontalnega reza tudi za druge variante, da bi povečali hitrost, življenjsko dobo in zmogljivosti. Pridobili boste boljši kot pri plovbi v veter in dosegli višjo hitrost. Ne gre pa pričakovati vidnejših tekmovalnih rezultatov;
- c) jadra za rekreativni šport in za oceanska križarjenja so izdelana iz membrane z usmerjenimi vlakni ali triradijalna jadra iz kvalitetnih laminatov oziroma dyneeme. Treba bo sprejeti odločitve, odvisne od tega, koliko denarja ste pripravljeni investirati, vendar, visoka cena je sorazmerna s pričakovanji, da boste lahko maksimalno izkoristili potencial jadrnice in bili konkurenčni na klubskih regatah;
- d) za tekmovalno jadranje se uporabljajo membrane, laminati in posebne tkanine (njihova uporaba je odvisna tudi od posameznih regatnih pravil).
Želimo, da bi vam ti nasveti pomagali pri poznavanju tematike in bolj samozavestnem razmišljanju. Cilj je, da izberete jadra, s katerimi boste jadralske užitke postavili na prvo mesto, vselej pa jadrarju povejte tudi tiste najbolj ‘neumne’ podatke in dileme, saj ste kot lastnik tudi največji poznavalec vašega plovila in s tem najboljši svetovalec jadrarju. Pravilna izbira novih jader je odvisna od mnogo dejavnikov, pri iskanju najboljše ponudbe in primerjavi ponujenih cen različnih jadrarjev pa bodite pozorni na to, da so navedeni primerljivi materiali, s podobnimi tehnološkimi in tehničnimi rešitvami, v nasprotnem je lahko cena jadra precej nižja tudi zaradi slabših detajlov in končne dodelave.
Kako na najbolj preprost način podaljšamo življenjsko dobo jader?
-
Ne pozabite pospraviti jader v zimskem času.
-
Jadra je treba redno prati s sladko vodo in jih dobro posušiti.
-
Za pranje jader uporabljajte primerne detergente.
-
Če so jadra umazana z rjo, jo očistimo s trikloretilenom, razredčenim v vroči vodi.
-
Kri na tkanini čistimo z mrzlo vodo ali z belilom (amonijak) in takoj vse operemo.
-
Katran odstranimo s sončničnim oljem, nato je treba še razmastiti s trikloretilenom, če je madež suh pa lahko poskusimo tudi z naftnim oljem.
-
Čez zimo jader ne puščajte v jadrnici na vlagi, shranite jih v suhem in temnem prostoru s temperaturo več kot 5º Celzija.