V naših krajih je zima čas, ko barke in marine samevajo, kot bi vsi le čakali, da pride prvo toplo sonce in spet požene navtično poželenje. Za preudarnega lastnika plovila pa je to trenutek, ko lahko svojo energijo usmeri v vzdrževanje plovila. Redno vzdrževano plovilo je ključno, da bo lastnik zadovoljen z barko, da bo varen na morju, ne nazadnje bo prihranil marsikateri evro, plovilu pa bo tako ohranjal njegovo vrednost.
Tekst: Mitja Zupančič, Foto: Marijo Kljaković – Gašpić, Aaron Nadale, M. Zupančič
Plovilo na privezu v morju
Pravijo, da na morju ni slabega vremena, je pač vreme. So pa slabi mornarji in enako je z našim plovilom. Barke so dobre, vsaka po svoje, če so le redno vzdrževane, potrebujejo pa človeka, dobrega mornarja, ki barke nikoli ne zapusti, niti v zimskem času. Vsako plovilo zahteva nego in skrb. Morda je še največja razlika v načinu vzdrževanja, če barka pluje in je v uporabi vse dni v letu, ali pa je namenjena za šport in rekreacijo in je zanjo zima čas počitka. Naslednja razlika je, če je plovilo privezano v morju ali pa je na zimovanju na suhem privezu. Osredotočili se bomo na barke, ki so v morju in izpostavili nekaj najpomembnejših postopkov, ki jih lahko opravimo tudi sami, da bo zimovanje plovila poskrbelo za dobro pripravo barke na prihajajočo sezono, ne pa njeno propadanje.
Prezračevanje barke
Če ste barko pokrili z zimsko ponjavo, izkoristite lepe sončne in vetrovne dni, jo odprite in prezračite, še posebej v dneh lahne burje. S tem boste barko osušili, se znebili vlage, predvsem pa jo boste obvarovali plesni in glivic, ki se zelo rade razmnožijo, če je plovilo popolnoma zaprto.
Vzdrževanje glavnega motorja
Nekoč, če v časih nekdanje države, je bilo poznavanje delovanja in delov motorja del obveznih izpitnih vsebin za voznika avtomobila in voditelja čolna. Danes je vse drugače in smo v težavah, ko se popolnoma neuki znajdemo z okvaro motorja sredi morja. Oglejmo si nekaj najbolj temeljnih delov glavnega motorja in njihovih funkcij:
- črpalka morske vode
Gre za črpalko, ki črpa morsko vodo in z njo hladi motor. Pri nekaterih motorjih gre ta voda skozi blok motorja in ga hladi neposredno, izloča pa se skozi izpuh. Pri sekundarnem hlajenju pa morska voda hladi hladilno tekočino. Črpalka je nameščena na motorju, poganjajo jo zobniki, ponekod gre prenos prek jermena, v motorjih s pogonsko nogo pa je črpalka nameščena v sami nogi. Glavni del črpalke je vetrnica (impeler). Predstavlja potrošni material, ki ga je treba občasno zamenjati. Dokler gre skozi izpuh tudi morska voda pomeni, da je impeler še delujoč, če je zvok izpuha spremenjen in brez izbrizga morske vode, pa je potrebna takojšnja menjava impelerja. Če je vetrnica poškodovana (vsaj kakšna lopatica), pomeni, da se temperatura normalno delujočega motorja dviga. Takrat velja pogledati tudi, če se v pogonsko nogo slučajno ni zapletla PVC vrečka, ki bi ji zmanjšala zmožnost vsesavanja. Če imate dva motorja, v tem primeru vozite naprej samo z enim, v nasprotnem pa zmanjšajte obrate na minimum do mesta, kjer lahko zamenjate impeler ali pa napnite jadra in ugasnite motor. Impeler menjajte po navodilih proizvajalca črpalke. Običajno se ga zamenja vsako sezono, četudi originalni impelerji zdržijo tri do štiri sezone. Ob njegovi menjavi preglejte še ležaje črpalke, patentno tesnilo in tesnilo črpalkinega ohišja.
- filter morske vode
Sestavljata ga ohišje in filtrirni vložek. Preden pride morska voda do hladilnega sistema, gre skozi filter za morsko vodo. Ohišje filtra je izdelano iz plastike ali brona. Slednji so trajnejši in veliko varnejši. Ne glede na material, mora biti filter vgrajen nad vodno gladino. Filter čistimo po potrebi, tu ni splošnega pravila. Če plujemo po morju, ki je umazano ali pa polno morske trave, je priporočljiva vsakokratna kontrola filtra. Filter očistimo tako, da odvijemo prozoren pokrov, izvlečemo filtrirni vložek, ki ga očistimo s krtačo in vse skupaj ponovno sestavimo.
- izmenjevalec sladke vode (hladilnik)
Hladilnik je posoda, izdelana iz različnih kovin, v kateri je hladilna tekočina. S pomočjo sistema bakrenih cevk skozi to posodo teče morska voda, ki ohlaja hladilni medij. Nekateri motorji nimajo te posode, v takšnem primeru količino hladilne tekočine preverjamo neposredno na hladilniku. Na potovanju pregledamo nivo vsak dan, sicer pa le občasno. Če se motor pregreva, je možen vzrok tudi v pomanjkanju hladilne tekočine, ki jo preprosto dolijemo in si pri tem zabeležimo količino dodane tekočine. Če začne uhajati večja količina hladilne tekočine, je to vzrok za pregled motorja. Enako tudi v primeru, če se pojavlja višek tekočine, saj to pomeni, da prihaja morska voda v hladilnik in je to razlog za pregled motorja. Za medij uporabljamo hladilno tekočino ali pa destilirano vodo.
- klinasti jermen
Jermenica, pritrjena na pogonski motor, s pomočjo klinastega jermena zagotavlja prenos obratov na privesno črpalko ali alternator. Nekateri motorji imajo lahko tudi dva do tri klinaste jermene. Jermen ne sme biti zrahljan, v nasprotnem gnane naprave ne bodo brezhibno delovale. Popuščanje jermena preverite ob mirujočem motorju s pritiskom, le-ta se ne sme upogniti za več kot 10˚ ali na najdaljšem delu ne več kot dva centimetra. Tudi pri menjavi klinastega jermena velja načelo preventive. Če opazimo kakršno koli poškodbo, ga preprosto zamenjajmo.
- olje v motorju in oljni filter
Kontrola nivoja olja v motorju se opravlja preden zaženemo motor. Motorji uporabljajo različna olja, glede na starost, tip in model. Pozor! Neizgorelo gorivo lahko prehaja v karter, zato pri nekaterih motorjih niti ne opazite znižanja nivoja olja, saj je poraba olja enaka količini nezgorelega goriva, ki prihaja v karter. Prav zato je priporočljivo zamenjati olje v motorju vsako sezono, absolutno pa po vsakih 100 delovni urah. Ob menjavi olja je priporočljivo menjati tudi oljni filter.
- filter za gorivo
Ne glede na tip motorja ima vsak najmanj dva filtra za gorivo. Prvi filter (predfilter) ima nalogo lovljenja usedlin, mulja, organskih snovi in ločuje vodo od goriva. Drugi je na motorju, je bolj fin in dodatno filtrira gorivo. Predfilter pogosto pregledujemo. Če se pojavi voda v spodnjem delu filtra, jo spustimo s pipico. Sekundarnega filtra ne pregledujemo. Vložka v obeh filtrih menjamo po potrebi oziroma na vsakih 100 ur plovbe.
- menjalnik
Menjalnik prenaša moč motorja na pogonsko nogo in jo reducira na os motorja ter propeler. Služi tudi za preklapljanje naprej – nazaj. Manjši motorji imajo mehanični menjalnik, večji pa hidravlični. Enako velja tudi za pogonske noge. Nivo olja v menjalniku pregledujemo na vsakih 20 ur delovanja motorja s pomočjo kontrolne paličice in ga po potrebi dolijemo. Olje v pogonski nogi menjamo vsako sezono, v menjalniku pa na 500 delovnih ur. Pozor! Če je pri menjavi olja v pogonski nogi prišlo do spremembe barve, je potreben pregled, saj obstaja velika verjetnost, da prihaja morska voda v olje. Če stalno zmanjkuje olja v menjalniku, obstaja možnost, da je prišlo do razpoke ali poroznosti v sistemu bakrenih cevi.
10 praktičnih nasvetov v času zimovanja plovila
- Plovilo zračite kar se da pogosto, najmanj dvakrat mesečno.
- Ko zračite plovilo, zaženite tudi motor (motorja) in ga pustite nekaj časa delovati.
- Podnice in blazine pustite privzdignjene.
- V posode nastavite sol, ki absorbira vlago. Posode redno praznite.
- Vse elemente na barki, ki jih je mogoče odpreti, pustite odprte.
- Redno pregledujte delovanje kalužne črpalke.
- Zaprite vse ventile za dovod in odvod morske vode.
- Akumulatorjev ne izdvajajte iz sistema. Omogočajte jim, da imajo suh in zračen prostor. Že v navodilih piše, da baterija ne sme ostati brez dopolnjevanja več kot 60 dni. Preprečiti moramo samopraznjenje, zato velja nepisano pravilo, da jih kontroliramo in polnimo vsaj na 15 dni.
- Elektronski instrumenti so že tovarniško zaščiteni v vodotesnih ohišjih. Nadenite jim originalne zaščitne pokrovčke ali jih pokrijte pred vremenskimi vplivi.
- V dobro očiščen WC vlijte sladko vodo in nekaj kapljic detergenta za pranje posode ali pa glicerin.
Vzdrževanje palubne opreme jadrnice
Če imamo jadrnico, moramo palubno opremo, med katero sodijo vitla, štoperji, drsniki, škripci, vodila, jambor, navijalnik jadra, vrvi, škopci, poševnik, itd., vselej redno izpirati s sladko vodo. Vitla se morajo tudi razstaviti vsakih nekaj let in podmazati. Nekatere je treba podmazati z litijevo mastjo, nekatere s sprejem, kar pa je treba preveriti pri proizvajalcu. Jambor je treba redno prati s sladko vodo. Večina korozije nastane na prvih treh do štirih metrih višine od baze proti vrhu. Najzahtevnejša naloga jadralcev pa je pranje in sušenje jader. Pri čiščenju ne priporočamo uporabe detergentov, saj moderna jadrovina (dakron, kevlar ipd.) lahko izgubi obliko in mehanske karakteristike. Jadra se sušijo v oblačnih dneh, saj se vodne kapljice na soncu obnašajo kot leče in še dodatno povečujejo negativni vpliv sončeve svetlobe in UV žarčenja na material. Vsekakor pa je najpomembnejše, da so jadra shranjena suha. Pri tem moramo paziti, da posušimo tudi ojačitve in roglje, ki se počasneje sušijo. Da jih je treba pravilno zložiti, še bolje oviti brez pregibov in shraniti v suh, zračen in temen prostor, ni potrebno dodatno izpostavljati. Vse vrvi velja tudi oprati s sladko vodo in jih primerno posušiti. V času zimovanja pa jih lahko operemo tudi z detergentom, škotino vrv celo z dodatkom mehčalca. Nakopičena sol in umazanija v kombinaciji z vlago močno zmanjšujeta življenjsko dobo naših jader, še posebej na mestih, ki so močno izpostavljena vibracijam zaradi delovanja vetra in obremenitev med jadranjem. Zato velja vselej dobro oprati s sladko vodo vse spone, vse odebeljene dele jadrovine in jambor od pete do vrha, da bi se izognili koroziji, ki jo ustvarja nečistoča, predvsem na mestih, kjer se aluminij dotika nerjavnega železa in nastaja galvanska napetost.
Sledljivost opravljenih del – ključ do uspeha
V teh zaostrenih ekonomskih časih še kako šteje vsaka stvar, ki jo znamo narediti sami. Pametno pa si je postopke zapisati in evidentirati, morda pripisati vrsto vgrajenih nadomestnih delov, vrsto uporabljenega maziva in olja, tip akumulatorja, svečke, filtra, impelerja, varovalk, oznako propelerja, ne nazadnje stanje zamenjanih anod in tipa kalužne črpalke. Vse to nam koristi, ko je to res potrebno. Takrat hitro znamo in zmoremo. Pa srečno in varno plovbo!