Elan 210

0

Lahkotno vodljiva jadrnica, nagrajena s prestižnim nazivom.

Sašo Meden foto: Dejan Ravter

Pisalo se je leto 1985, ko so pri Elanu izdelali majhno, niti šest metrov dolgo jadrnico elan 19. Projekt je bil izredno uspešen in še dandanes vidimo veliko število teh jadrnic pluti po jadranskem, zelo verjetno pa tudi po drugih morjih in jezerih. Dolga leta navtičnega razcveta so se izdelovale le še večje in večje jadrnice, da bi na koncu spoznali, da tržišču vseeno manjka majhno in poceni plovilo. Verjetno je bila ravno finančna kriza tista, ki je ponovno pognala razvoj majhne jadrnice. Morda pa tudi uspeh slovenskega proizvoda Seascape 18. Kakorkoli, legendarni elan 19 je dobil naslednika v nekaj daljši jadrnici elan 210. Očitno je bila poteza prava, saj je jadrnica že na predstavitvenem sejmu Boot Duesseldorf 2011 osvojila nagrado Evropska jadrnica leta!
01elan210
Koncept
Elan 210 je koncipiran kot jadrnica, ki jo lahko uporabljamo tako za dnevna jadranja, kot za nekajdnevna križarjenja. V njej je vgrajenega veliko znanja iz zasnove regatnih jadrnic, tako, da se s svojo predhodnico izpred več kot 25 let sploh ne more primerjati. Osnovne značilnosti so moderna dvižna kobilica z bulbom, ki daje jadrnici velik ravnalni navor in obenem omogoča dokaj preprost transport na prikolici. Na krmi ima sistem krmila z dvema listoma, kot ga poznamo iz modernih regatnih jadrnic. Ni odveč poudariti, da je izkoristek takšnega koncepta, predvsem takrat, ko je jadrnica nagnjena, mnogo večji, zaradi česar je jadrnica hitrejša. Na palubi navdušuje odprt kokpit, logično postavljena palubna oprema in prostor za izvenkrmni motor, ki se nahaja pod kokpitom in ga po potrebi nataknemo na nosilec na krmi. Na daleč opazen je lomljen trup, katerega glavna funkcija je dodatna stabilizacija smeri in zmanjšan zanos, kadar plujemo pod večjim nagibom.
03elan210
Paluba
Kot sem že omenil, je kokpit na krmi odprt, kar omogoča hitro odtekanje vode v primeru, da nas močno zalivajo valovi. Verjamem, da bo to bolj poredko, a to ni edina funkcija takšnega koncepta. Na jadrnici z odprto krmo lažje nataknemo motor na nosilec in kar v poletnih mesecih ni nepomembno, dostop do morja in iz njega je preprostejši. Na skrajnem koncu kokpita se nahaja drsnik škote glavnega jadra, ki sega čez celotno širino krme, s čimer je omogočena zelo natančna nastavitev glavnega jadra ob minimalni sili na škoti. Škripec z rakcem za škoto se nahaja pred krmilno ročico, tako da lahko krmar istočasno upravlja z glavnim jadrom in krmilom, podobno kot na manjših odprtih športnih jadrnicah. Vitli za škoti prečke sta postavljeni na streho kabine in ju uporabljamo tudi za dvižnice. Vse ostale vrvi so prav tako speljane na streho kabine. Jadrnica ima izvlačljiv kosnik (penon), katerega upravljamo iz kokpita, kar močno olajša delo in zmanjša število potrebne posadke. Jambor je deljen s širokimi in nazaj obrnjenimi križi. Bočne pripone so pritrjene na trup, zadnje pripone pa ni, saj njeno funkcijo prevzemajo bočne, kar spet poenostavlja jadrnico.
05elan210-206-elan210

Notranjost
Notranjost je precej špartanska, kar v tako majhni jadrnici niti ne čudi. Klub temu je treba priznati, da so se z razporeditvijo močno potrudili in maksimalno izkoristili dani prostor. V premcu je preprosta trikotna postelja. V osrednjem prostoru sta na vsakem boku po ena omarica. Leva je namenjena namestitvi plinskega kuhalnika, desna pa je večnamenska. Krmni postelji sta dve in segata pod kokpit, medtem ko je prostor pod stopnicami izkoriščen za hladilni prostor. V osrednjem delu je mehanizem za dvig kobilice, ki ga uporabljamo le za pripravo na prevoz jadrnice. Skratka notranjost nudi možnost spanja štirim osebam, kuhanje preprostejših obrokov in zavetje pred dežjem. Udobje seveda ni veliko, a mlajših jadralcev to zagotovo ne bo motilo.
09elan21008elan210

Na morju
Zmeren jugo, ki je občasno pihal s hitrostjo do 15 vozlov (8 m/s), je bil kar dober obet za test te simpatične male jadrnice. Količnik jader proti teži znaša preko 30, kar pomeni da sodi med izredno dobre regatne jadrnice. Veliko jader nasproti mahni teži navadno pomeni hitro krajšanje, a pri elanu 210 to ne drži povsem. Plovba proti vetru s polnimi jadri v teh pogojih se mi je zdela naravnost neverjetna. Očitno je, da je kobilica izredno dobro projektirana, prav tako pri preprečevanju prevelikega nagiba obilo pomaga lomljena oblika trupa. Hitrosti pri kotu 45 stopinj proti vetru so bile naravnost neverjetnih 6 do 6,1 vozlov (11,1 do 11,3 km/h). Res je, da elan 210 ne mara prevelikega nagiba in izkušen krmar kaj hitro začuti mejo, ko je potrebno nekoliko popustiti glavno jadro in nekaj vetra spustiti mimo. Jadrnica v tem primeru kar pospeši. No, če smo s popuščanjem zamudili. Najbolje jo je optimalno voditi. Da smo nagnjeni preveč občutimo na krmilu, saj moramo kar precej kompenzirati, medtem ko je pri optimalni plovbi tendenca pripadanja le rahla. Odpadanje od vetra in nato dvig genakerja je največji užitek na tej jadrnici. Kar 52 kvadratnih metrov, je dodalo precej hitrosti. Užitek je postal neprimerno večji. Plovba še vedno lahkotna, vetra pa še vseeno premalo, da bi izglisirala. Morda je manjkal le kak vozel ali dva do želenega učinka. Kljub temu je bila z nekaj več kot osmimi vozli (14,8 km/h) hitrost več kot zadovoljiva.
Splošno lahko rečem, da je elan 210 izredno stabilna in lahko vodljiva jadrnica, ki pa v močnejšem vetru in veliki površini jader zahteva izkušeno in spretno posadko, saj v nasprotnem hitro pride (ob uporabi genakerja) do neželenega polaganja in nekontroliranega zavoja proti vetru.
Plovba z motorjem je tista, ki se je bomo s to jadrnico izogibali. Ne zato ker ne bi bila udobna, preprosto zato, ker je elan 210 ustvarjen za jadranje in tudi, komu pa se da sredi morja postavljati izvenkrmni motor na nosilec. Če se le da se temu izognemo. V popolnem brezvetrju pa nas bo tudi motor šestih ali osmih konjskih moči varno vodil do pristanišča.

Končni vtis
Jadrnica elan 210 je zapolnila praznino, ki je v tem razredu vladala pri našem največjem proizvajalcu jadrnic. Priznati moramo, da je projekt izredno dobro uspel in gotovi smo, da bo kupcev precej. Jadrnica nudi izredno hitro in udobno jadranje, saj je narejena po konceptu regatnih malih jadrnic. Široka in odprta krma, kobilica z bulbom, majhna teža in lomljen trup so zagotovila, da boste na morju med najhitrejšimi. Tudi koeficient jader proti teži, ki presega 30 pove veliko.
Seveda je udobnost v notranjosti primerna velikost in verjamem, da jo bodo za nekajdnevna križarjenja izkoriščali bolj mladi jadralci, medtem ko jo bodo starejši izkoristili kot jadrnico za dnevna jadranja.
Tržišče za takšno jadrnico je veliko, njeno vrednost pa so spoznali tudi na največjem kopenskem sejmu v Duesseldorfu, kjer je dobila laskav naziv »jadrnica leta«.

TEHNIČNI PODATKI
Elan 210
Dolžina trupa 6,34 m
Dolžina vodne linije 6,13 m
Širina 2,50 m
Teoretična hitrost trupa 6,00 vozla (11,12 km/h)
Razmerje površine jader proti izpodrivu 30,36
Ugrez 1,55m / 0,50 m
Izpodriv 900 kg
Motor Izvenkrmni
Snast 7/8
Površina jader v veter 28,3 m2
Površina glavnega jadra 16,7 m2
Površina prečke 11,6 m2
Površina genakerja 52 m2
Kabine 1
Število postelj 2+2
Toalete nima
Design Humphreys Yacht Design & Elan Design Team
Cena (fco Begunje brez DDV) EUR
Prodajalec Burin YC d.o.o.
Proletarska cesta 4
1000 Ljubljana
tel.: 01 5201 864
www.burin-club.com
info@ burin-club.com

HITROST PLOVBE
Z JADRI
45° 6,1 Vozla (11,3 km/h)
60° 6,3 Vozla (11,7 km/h)
90° 6,7 Vozla (12,4 km/h)
120° 8,1 Vozla 15,0 km/h)
180° –

POGOJI MERITEV: Veter jugo do 14 vozlov, stanje morja 1. Hitrost merjena z ročnim GPS-om, na jadrnici sta bili 2 osebi. Meritve so bile opravljene z glavnim jadrom, prečko in genakerjem.

This site uses cookies to enhance your experience. By continuing to the site you accept their use. More info in our cookies policy.     ACCEPT