ELAN 494 impression

0

Dolžina trupa: 14,85 m

Osnovna cena testiranega plovila brez DDV: 219.900 EUR

+Prostorna potovalna jadrnica za družinska in čarterska jadranja

-V rahlih vetrovih bo potrebna pomoč motorja

IMG_9080
Elanova družina potovalnih jadrnic Impression je bogatejša za novega člana. Tokrat so na tržišče dali popolnoma nov, le nekaj centimetrov manj kot petnajstih metrov dolg izdelek. Tako šteje sedaj družina Impression že pet članov. Kot se verjetno spomnite, nosi največji model oznako 514 in ravno ta je bil osnova za nekaj krajšo različico. Od starejšega modela je ostal le nekoliko skrajšan in izboljšan trup, vse ostalo pa je močno spremenjeno. Ideja prenove oziroma bolje rečeno izdelave novega plovila je bila predvsem v izboljšavah, tako v jadralnem kot v bivanjskem smislu. Kar se tiče jadralnih lastnosti so projektanti želeli predvsem poenostaviti upravljanje in omogočiti tako imenovano ‘short-handed’ jadranje, kar pomeni, da lahko z jadrnico varno upravlja ena oseba. Seveda so želeli povečati tudi hitrost in vodljivost jadrnice. Da bi izpolnili vse te želje, je bil potreben nov koncept. Jadrnica je tako dobila lažji trup, kar so dosegli s sendvič konstrukcijo, uporabili so dve krmili, prestavili vitla, dodali opcijo s ‘self-tacking’ sistemom in še bi lahko našteval, a o podrobnostih v nadaljevanju. Druga velika želja je bila povečati udobje, tako na palubi kot v notranjosti. Izboljšav je veliko, najbolj pa bode v oči premestitev motorja v osrednji del plovila in kuhinje med salon ter premčno kabino. Oglejmo si torej jadrnico impression 494 natančneje.
01elan494
Koncept
Elan impression 494 je po filozofiji tako kot večja in starejša sestra nadstandardna luksuzna jadrnica iz Elanove flote. S to razliko, da daje krma videz precej bolj jadralno naravnanega plovila. Opcij jadralne opreme je veliko, od klasične prečke, do samo preletajoče, nekoliko krajše ali pa kar oba sistema. Tudi notranje (kuter) jadro si lahko omislimo in seveda genaker, ki po moje sodi kar v obvezno opremo na takšni jadrnici. Že bežen pogled na krmo nam razkrije odprt koncept s tlemi, ki se brez povišanega krmnega zrcala končajo samo z ograjo in konzolno vpetima sedežema za krmarja. A že takoj na tem mestu moram poudariti, da je to le ena izmed opcij. Tradicionalni kupci Elanovih bark prihajajo v velikem številu iz Velike Britanije in tam vedo, kaj je morje. Zato obstaja za njih opcija s povišanim krmnim zrcalom, ki kokpit zapre in naredi videz jadrnice bolj tradicionalen. Kakor koli že, naš testni izdelek oziroma trup številka 1 je bil odprtega tipa, kot se za Mediteran spodobi. Krmarska sedeža sta ločena od kokpita in pred njima se nahajajo vsi instrumenti, vitla in seveda krmarska kolesa. Tako se ponuja gostom velik kokpit z mizo v sredini v nemoteno uporabo. Zanimivo je, da so se vrnili h konceptu kokpita v obliki črke U, ki omogoča sedenje večjemu številu posadke, obenem pa je vhod v kabino fizično ločen od kokpita. V notranjosti se prav tako vse vrti okoli uporabnosti bivanjskega prostora. Opcij notranje razporeditve je kar devet, osebno pa mi je bila ta na testiranem plovilu zelo všeč. Velik salon, kuhinja, navigacijski kotiček in tri spalne kabine omogočajo luksuz, čemur je to plovilo tudi namenjeno.

Paluba
Kot se za takšno jadrnico spodobi, je bila celotna paluba na preizkušenem modelu odeta v tik. Krmno zrcalo je preklopno, kar je trenutno v modi in moram priznati, da tudi zelo praktično, saj pridobimo s spustom zrcala udobno kopalno ploščad, najboljša rešitev pa se mi zdi ‘pasarela’, ki je sestavni del krme in jo z obratom za 90 stopinj spremenimo v mostiček za na kopno. Kot sem že omenil, sta na krmi dve krmarski poziciji. Obe imata sedeže v obliki odprte konzole, pod katero je prostor za skladiščenje rešilnega splava. Rešitev je odlična, saj je v primeru nesreče le-ta takoj pri roki. Instrumenti so Raymarine, vendar je možno naročiti tudi Garminove. Krmilna kolesa so standardno iz poliestra, pobarvanega v belo barvo. Armaturni plošči skrivata še priročni predal za navigacijske karte, v levem krmarskem delu pa najdemo še hladilnik, ki zmanjšuje potrebo po nenehnem skakanju v trup plovila. Med obema krmilnima kolesoma vstopimo v širok in zelo dolg kokpit. V sredini je postavljena miza, ki ima dve preklopni krili, v svoji notranjosti pa prostor za steklenice, kozarce ali kaj drugega. Klop je v obliki črke U in na sprednji strani zapira vhod v palubni salon, obenem pa omogoča udobno sedenje za mizo. Pri prehodu iz kokpita na premec me kot vedno na impression jadrnicah zmoti vmesna stopnica, kjer moram vedno paziti, da ne bi stopil nanjo le s polovico noge, saj bi se lahko končalo precej neprijetno. Tako jo raje preskočim. Prehod proti premcu nekoliko zmoti spodnja pripona jambora, ki me prisili, da se pri prehodu nagnem nad kabino. Vzrok je v vpetju pripon v trup in ne ob kabino. Priznam, da je to s stališča trdnosti in varnosti plovila boljša rešitev, ki pač vpliva na udobje pri premikanju posadke. Premec je velik in udoben, postreže pa nam z velikim skladiščnim prostorom za jadra in bokobrana, sidrnim prostorom in električnim vitlom za sidro. Bitve za privez so tako na krmi, kot na premcu in na sredini jadrnice več kot dovolj močne, dizajnsko pa zelo všečne. Vsa palubna oprema je vrhunska: okna znamke Lewmar, vitli, obračalci in ostala težka oprema pa znamke Harken, ki zagotavlja visoko kvaliteto.
05elan494
Notranjost
Osrednji prostor je palubni salon, ki je za eno stopnico dvignjen nad nivo krmnih kabin, kuhinje in premčne kabine. Takoj, ko se po strmih stopnicah spustimo v notranjost, naletimo na novost oziroma veliko spremembo, ki so se je domislili Elanovi oblikovalci. Razporeditev ni klasična, kot smo pričakovali, temveč nas najprej pričaka ogromen salon v obliki črke U, ki se pričenja na levi strani palubnega salona. Zložljiva miza poveča uporabno površino, obenem pa podaljšek osrednje klopi ni fiksen, temveč ga lahko odstranimo in premaknemo na čelo mize. Na desni strani salona se nahaja udoben dodatni kavč. Prostornost glavnega salona je res velika, istočasno pa z belim skajem obloženi sedeži in stropne prevleke ter izredno svetel les (beli hrast) pohištva dodatno povečajo občutek prostornosti. Talne plošče so pobarvane v sivo barvo in sestavljene iz več delov, kar mene osebno moti, saj vem, kako rada se v stičiščih plošč nabira umazanija. Celoten salon je obdan s številnimi omaricami, ki se odpirajo navzdol in so po mojem občutku precej nežno izdelane, s tem pa podvržene poškodbam v primeru nepazljivosti uporabnikov. Ko se premaknemo proti premcu, moramo sestopiti na nivo nižje, kjer se nahajata kuhinja in navigacijski kotiček. Postavitev kuhinje med salon in premčno kabino poznamo je znana pri motornih plovilih, zato na jadrnici deluje nekoliko nenavadno. Priznam pa, da je rešitev odlična. Globoka in ozka kuhinja v obliki črke U nudi kuharju izjemno možnost uporabe tudi v slabših vremenskih razmerah. Predalov in omaric je več kot dovolj, prav tako delovnih površin. Hladilnik, štedilnik in umivalnik so logično razporejeni, po mojem mnenju pa je mikrovalovna pečica, ki je sicer dodana kot opcija na željo lastnika, čisto odveč. Na nasprotni strani je navigacijski kotiček, ki pa ga lahko naročnik oziroma kupec po želji zamenja za kopalnico ali veliko omaro. Premčna kabina je na tem modelu enojna, z lastnim toaletnim prostorom. Izdelana je v dovolj velikih dimenzijah, da bo v njej užival še tako zahteven lastnik. Svetlobe je več kot dovolj, za kar skrbijo tako stropna kot stranska okna. Do krmnih kabin pridemo s sestopanjem za vhodne stopnice.
07elan49409elan49414elan494
Priznam, da je prostor pred trojnimi vrati, od katerih dve vodita v kabine, ena pa v kopalnico, precej utesnjen in da vrata, ki se odpirajo navzven, kar malo motijo, saj se jim je potrebno umaknit, ko jih odpremo. Notranjost kabin je klasična, postelje so dovolj velike, pohvaliti pa je potrebno tudi prostornost omar in predalov. Leva kabina ima lasten toaletni prostor. Na koncu se moram dotakniti še številnih opcij, ki jih ponuja proizvajalec. Ko pogledamo vseh devet notranjih razporeditev in če k temu dodamo še vsaj tri opcije pohištva (beli hrast, tik, wenge), vidimo, da mora bodoči lastnik krepko razmisliti, katero opcijo bo naročil, saj so kasnejši popravki nesmiselni. Predlagamo, da se s prodajalcem dobro pogovori in da skupaj ugotovita, kakšna kombinacija najbolj ustreza potrebam.

IMG_903803elan494

Na morju
Krmila impressiona 494 delujejo lahkotno, dokler plujemo počasi ali zmerno na motor. Pri višjih hitrostih se pokaže vpliv dvojnih krmil, ki želijo zadržati jadrnico v svoji smeri, kar pomeni, da se ne bo, četudi bomo spustili krmilo za kratek čas, zgodilo nič dramatičnega. Jadrnica namreč odlično drži smer. Če smo pravilno nastavili jadra, seveda. V kolikor sedimo za krmilom nam pregled nad morjem pred nami nekoliko zakriva spreyhood, za katerega priporočam, da ga v lepem vremenu odstranite. Lahko pa sedite bočno na krmilo na privetrni strani in pregled se bo takoj izboljšal. Kombinacija jader na testiranem modelu ni bila po mojem okusu, vendar je bila to najboljša možna opcija za nezahtevne jadralce, ki so prišli na čim manj utrujajoče jadranje. Prečka je namreč ‘selftacking’, kar pomeni, da je po površini manjša, vendar pri plovbi proti vetru ne zahteva nobenega dela s škoto. Glavno jadro je tisto, ki daje tej jadrnici največjo moč oziroma pogon. Dvignemo ga s pomočjo električno gnanega vitla. Obe škoti, torej od prečke in glavnega jadra, sta speljani na vitla pred krmarja, kar omogoča krmarju samostojno jadranje, brez poseganja v kokpit, kjer je prostor za goste. Ravnanje s prečko je zaradi njene majhnosti preprosto, velika vitla in ustrezen prenos škote glavnega jadra pa tudinaredi delo z velikim glavnim jadro znosno. Kdor bi rad preprostejše jadranje, si lahko omisli električna vitla tudi v kokpitu. Manevri z impression 494 so preprosti, predvsem zaradi že omenjenega sistema prečke, nekoliko več dela imamo le z glavnim jadrom v ugodnejših vetrovih, saj ga je treba kar precej popuščati ali zategovati.
Pri plovbi proti vetru nam je tokratni maestral, ki je pihal s sedmimi do osmimi vozli hitrosti, dal dovolj moči za spodobno jadranje, saj smo dosegali hitrosti med pet in šest vozli. Pri plovbi z vetrom v pol krme pa moram priznati, da sem močno pogrešal kakšno veliko jadro, kot je recimo genaker. Majhen flok je gotovo premalo za resno jadranje v teh z vetrom revnih razmerah. Kljub temu smo dosegali hitrosti nekaj čez štiri vozle.

Motor
Kot sem že omenil, je motor na tej jadrnici postavljen sredinsko, pod palubni salon. Pogon je izveden preko sail-drive in fiksnega trokrakega propelerja. Vgrajen je Volvo Penta D2 75 motor s 56 kilovati moči. Povsem dovolj, da skoraj neslišno pri 2000 vrtljajih motorja na minuto plujemo s hitrostjo skoraj sedmih vozlov. Kot dodatek na tej jadrnici sta vgrajena tako premčni kot krmni bočni motor. Oba v kombinaciji omogočata otročje lahek manever pristajanja, vendar moram pohvaliti vodljivost jadrnice, saj sem v mirnem vremenu z lahkoto pristal tudi popolnoma brez uporabe prečnih motorjev. Iz izkušenj lahko povem, da bi bilo zelo podobno tudi v močnejšem vetru. Smatram, da je za koliko toliko izkušenega krmarja povsem dovolj le premčni bočni motor.

Mnenje testne ekipe
Jadrnica elan impression 494 je popolnoma nova jadrnica na nekoliko spremenjenem preizkušenem trupu starejše 514-ice. Glavne spremembe se odražajo na poenostavljenem upravljanju z jadrnico in povečanem udobju tako nad kot pod palubo. Predvsem nam pade v oči nenavaden razpored v notranjosti, ki spominja na motorna plovila. Kuhinja je namreč pomaknjena pred premčno kabino, a rešitev se izkaže kot zelo dobra. Kar se tiče plovnih sposobnosti, moram poudariti, da je jadrnica lahko vodljiva, a ima za moj okus nekoliko premalo kvadraturo jader, kar se da popraviti z nakupom genakerja, ki bo še kako prav prišel v lahkih mediteranskih vetrovih, medtem ko so kupci iz Velike Britanije verjetno popolnoma drugačnega mnenja. Da so se v Elanu popolnoma predali kupcu, pove tudi dejstvo, da je opcij notranje razporeditve in tudi drugih rešitev, kot sta recimo oblika krme in palubna jadralna oprema, zares veliko. Tako boste pred nakupom morali res dobro premisliti, za katero opcijo se boste odločili. Bo pa impression 494 našel kupce tako v segmentu privatnih lastnikov kot tudi med čarterskimi podjetji, saj ponujene opcije pokrivajo vse zahteve.

Beseda zastopnika
Andrej Hawlina, Burin YC
Novi model admiralske ladje impression by elan 494 je razvojni ekipi v Elanu pod taktirko hišnega arhitekta iz studia Rob Humpreys Design začrtal na podlagi izčrpne študije trga 50-čeveljskih jadrnic, ozirajoč se predvsem na pričakovanja in zahteve kupcev tovrstnih plovil. Zastopniki Elanovih jadrnic smo bili večkrat povabljeni v delavnico v Begunje, da bi ekipi čim podrobneje predstavili razmišljanja končnih kupcev. Željam tokrat Elan ni ugodil le z inovativnostjo in kakovostjo izdelave. Elan impression 494 prinaša svež veter na tržišče 50-čeveljskih potovalnih jadrnic. Salon nudi zračnost in neposreden pogled skozi panoramska palubna okna. Sredinska postavitev motorja občutno zmanjšuje hrup plovbe, v notranjosti pa je možnih kar devet opcij, od 2-kabinske do 5+1-kabinske verzije s skipersko kabino. Rešitve na palubi s samohodnim flokom, postavitev vitlov za neposreden dostop krmarju in dva krmilna lista omogočajo popolno udobje pod jadri. S premčnim in krmnim bočnim motorjem je jadrnica v marini kot vodljiva igrača. Elan gre pohvaliti še z dostopno in konkurenčno ceno, s čimer si bo na trgu širil svoje kupce in oboževalce. Rezultat je torej na dlani in kot je novi model komentiral tudi prvi kupec te jadrnice, gre za 50-čeveljsko jadrnico, ki daje občutek 60-čeveljskega plovila.

TEHNIČNI PODATKI
ELAN IMPRESSION 494
Dolžina preko vsega                                            14,90 m

Dolžina trupa                                                     14,85 m

Dolžina vodne linije                                            13,76 m

Širina                                                               4,68m

Teoretična hitrost trupa                                        9,00 vozla

Koeficient jadra/teža                                            20,48

Ugrez                                                               2,25 m (opcija 1,80 m)

Izpodriv                                                            14000 kg

Gorivo                                                              300 l

Voda                                                                660 l

Motor                                                               Volvo Penta D2-75 (56,0 kW)

Snast                                                                9/10

Glavno jadro                                                      65,00 m2

Prečka                                                              54,00 m2

Spinaker                                                           127,00 m2

Površina jader v veter                                          119,00m2

Kabine                                                              3 (opcije 2 do 4)

Višina salon                                                      210

Število postelj                                                   3×2

Toalete                                                             3 (opcije 1 do 3)

Cena (fco tovarna)                                               219.900 EUR

Projektant                                                         Rob Humpreys

Prodajalec                                                         Burin YC d.o.o. Proletarska cesta 4, 1000 Ljubljana, Tel: 01 52018064, e-pošta: info@burin-club.com

HITROST PLOVBE
Z MOTORJEM
1000 vrt/min                                                     3,4 Vozla

1500 vrt/min                                                     5,9 Vozla

2000 vrt/min                                                     7,7 Vozla

2500 vrt/min                                                     8,6 Vozla

2750 vrt/min                                                     9,1 Vozla

Z JADRI

45°                                                                  5,6 Vozla

60°                                                                  6,1 Vozla

90°                                                                  6,9 Vozla

135°                                                                 4,8 Vozla

180°                                                                 –

POGOJI MERITEV: severozahodni veter 7 do 9 vozlov, stanje morja 0-1. Hitrost merjena z vgrajenim GPS-om, na jadrnici sta bili 2 osebi.

This site uses cookies to enhance your experience. By continuing to the site you accept their use. More info in our cookies policy.     ACCEPT