Kdor je že jadral po Karibih, je kaj hitro opazil, da so katamarani v čarterskih bazah zastopani skoraj enako kot enotrupci. Konstantni vetrovi iz ugodnih smeri omogočajo udobno in hitro plovbo s temi jadrnicami, ki niso najboljše prijateljice jadranja ostro v veter. Verjetno je ob višji ceni najema tudi to eden od razlogov, zakaj so se katamarani tako počasi množili na vzhodni strani Jadrana.
Dejan Ravter foto: Fountaine Pajot
Ko sem letos poleti jadral med hrvaškimi otoki, me je bolj kot kar koli drugega presenetilo opazno več katamaranov, ki so bili večinoma last čarterskih družb. Očitno je vse več teh jadrnic v ponudbi tudi na Jadranu in je že prišlo do preskoka v glavah dopustnikov, ki si želijo več prostora na plovilu in so za to pripravljeni plačati. Zato je pravi čas, da nekaj o dobrih in slabih lastnostih napišemo tudi v naši reviji, sploh ker imamo s katamarani v uredništvu kar precej izkušenj.
Prostorski čudež
Odgovor, zakaj takšna priljubljenost katamaranov, je jasen takoj, ko stopite na kakšnega in si ogledate vse prostore ter površine, ki so posadki na voljo. Za to ni treba na petdeset čeveljskega velikana, dovolj je že manj kot štirideset čevljev dolžine trupa. Če povlečemo paralele s sodobnimi enotrupci in ne nazadnje avtomobili, kjer so tudi zelo priljubljeni povišani in napihnjeni modeli, je slika še jasnejša. Sodoben človek si pač želi veliko prostora. In na katamaranu ga najdete povsod! Če vzamemo za vzorec 38-čevljski katamaran, boste na takšnem plovilu pod palubo našli tri do štiri udobne kabine s stojnimi višinami in veliko prostora tudi nad ležišči, eno do dve kopalnici ter skoraj neomejeno prostora za odlaganje opreme. Bivalni, zgornji nivo premore ogromen salon s kuhinjo, kokpit za kakšnih deset oseb in mrežo na premcu, trampolin jo imenujejo, kjer ima prostora za sončenje kompletna posadka. Marsikateri dvomljivec je takoj po ogledu katamarana navdušen dahnil, da bo to njegovo naslednje plovilo, na katerem želi preživeti dopust.
Plovba
Tako kot so drugačni na pogled, imajo katamarani tudi nekaj posebnosti, ki jih velja upoštevati med plovbo in manevriranjem. Prvo presenečenje čaka krmarja že ob izplutju. Vsi sodobni modeli so sicer gnani z dvema motorjema, kakršne poznamo z jadrnic, zato bi morali biti po teoriji manevri hitri ter odzivni. Izkušnje pa kažejo, da v veliko primerih ni tako, saj je potrebno za obračanje plovila kar pošteno dodati plin. Sam sem se večkrat potopil, da si ogledam podvodni del in za to krivil mala propelerja, a problemu nisem nikoli prišel do dna, sploh ker teža katamarana ni dvakrat večja od enako dolgega enotrupca. Plovba čez valove je drugačna od tiste, ki smo je vajeni pri jadrnicah, saj je stranskega nagibanja bistveno manj, je pa hitrejše in bolj sunkovito. Rokovanje z jadri je na teh katamaranih nedvomno manj prijetno in ergonomsko domišljeno kot pri klasičnih jadrnicah. Vitle boste našli na robu palube, včasih na strehi salona, na/pri jamboru ipd.. Glavni problem, ki se pojavlja, je velika širina plovila, zato ni ugodno, če poskuša z jadri rokovati ena oseba, saj motijo gibanje z enega na drugi bok povečini neravna tla (stopnice) v kokpitu, miza s sedišči in, kot omenjeno, dolga pot. Tudi pri modelih, ki imajo vrvi speljane na streho palube, se pojavlja problem z vrvmi, ki se prepletajo in motijo. Posebno poglavje je preglednost. Povečini imajo katamarani sedišče za krmarja privzdignjeno in krmilno kolo na zadnji steni salona – pregled med plovbo in pristajanjem je odličen. Obstajajo pa modeli s po enim krmilnim kolesom na krmi vsakega trupa, po možnosti še kakšno stopnico nižje od nivoja bokov, ki so, milo rečeno, nevarni. Pregled po diagonali preko katamarana je enak ničli tudi če krmar stoji, komande motorja so na eni strani in plovba je brez neprestanega preverjanja okolice z mukotrpnim vzpenjanjem navzgor nevarna. Tudi pristajanje na bok je neprijetno, saj se premca nasprotnega trupa ne vidi. Bolj vesela stran vseh katamaranov je nizek ugrez in uživanje na sidru v plitki vodi je zagotovljeno.
Jambori padajo
Največja nevarnost, ki preži na neizkušene posadke, občutkom spretno prikrita, je padec jambora. Kje je problem? Potovalni katamarani so v nasprotju z enotrupci neodzivni, saj nagibanja praktično ni. V kolikor slučajno opazite, da ste med jadranjem nagnjeni, nemudoma skočite v podpalubje, ker verjetno eden od trupov tone in z njim tudi vi! No, šalo na stran, tiste atraktivne fotografije jadranj po zavetrinskem trupu so rezervirane za popolnoma druge katamarane, ki s čarterskimi nimajo dosti skupnega. Med jadranjem s potovalnim katamaranom bodo pločevinke piva na vseh mizah ostale v horizontalnem položaju … Vse to je razlog, da med jadranjem posadka ne občuti, kdaj so sile prevelike in bi bilo potrebno jadra krajšati. Resnici na ljubo se pogovarjamo tukaj o glavnem jadru, ki nosi večino obremenitve in je glavni krivec za padec jambora, če ga ne skrajšamo. Dodatno k nevarnosti prispeva še faktor užitka, saj katamaran gre in gre in gre vedno hitreje, dvanajst, pa tudi trinajst vozlov s štirideset čeveljskim ni nič posebnega. In potem tresk! Krivda je seveda v posadki, ki ni upoštevala tabele moči vetra. Dodatna nevarnost za padec jambora preti s strani valov, kajti zavedati se je treba, da so čarterski katamarani težki, krmilni listi pa zelo mali in tako plovila slabo ubogajo hitre ukaze krmila. Tudi dober krmar bo večkrat zamudil val in se ‘zapičil’ vanj, kar v trenutku zmanjša hitrost, obremenitev na pripone se poveča in nesreča je tukaj. Recept je torej dobra informiranost o tem, pri koliko vozlih je treba glavno jadro krajšati, potrebne podatke dobite od osebja v čarterski bazi, še bolje pa je, če si pogledate navodila proizvajalca.
Cene
Povečana širina plovila pa ne prinaša le več bivalnega prostora, temveč potrebujemo več prostora tudi na priveznih mestih v lukah in marinah. Zato velja nekakšno splošno pravilo, da se katamaranom zaračuna dodatnih 50 odstotkov privezne cene enotrupcev enake dolžine, kar pri ne ravno nizkih cenah pomeni še dodaten strošek in dodaten riziko, da v sezoni ostanete brez priveznega mesta tam, kjer ste načrtovali postanek. Potrebno je vedeti, da je nabavna cena katamarana bistveno višja od cene običajne jadrnice iste dolžine, zato so logično višje tudi cene najemov. Upoštevati moramo dejstvo, da katamaran omogoča udobno bivanje več oseb kot jadrnica enake dolžine – na tri kabinski jadrnici dolžine 12 metrov s šestimi člani posadke, bo gneča bistveno večja kot na 12-metrskem katamaranu s štirimi kabinami in osmimi potniki. Bežen pogled na cenike čarterskih družb pa pove, da boste za katamaran plačali skoraj dvakrat toliko kot za enako dolgo jadrnico. Udobje pač stane …
Najpogostejši v Jadranu
Francoski proizvajalci so v segmentu potovalnih katamaranov, ki jih za svoje potrebe kupujejo čarterske družbe, daleč vodilni na svetu. Lagoon, Nautitech, Fountaine Pajot in Catana proizvajajo plovila, ki jih najdete v kateri koli marini od Jadrana do Karibov. Sploh prva trojica od omenjenih je specializirana na čarterske proizvode, zato boste najverjetneje na enem izmed teh jadrali tudi vi, ki se boste odločili za tovrsten dopust.
Nekaj resnic o katamaranih:
– ljubitelji adrenalina bodo na katamaranu kar malo razočarani, saj ne nudi toliko dramatičnih trenutkov kot enotrupec ob nagibanju, so pa hitrosti, ki jih dosega, višje, a jih ni toliko čutiti;
– marsikdo misli, da pomenita dva motorja na katamaranu več varnosti kot eden na jadrnici. Teorija ne drži popolnoma, saj je plovba z le enim delujočim motorjem zelo otežena;
– potovalni katamaran in šibak veter se ne marata. Dokler ni vetra 10 vozlov in več, je poskus jadranja obsojen na počasno zibanje ter čakanje na močnejši veter;
– rokovanje s pomožnim čolnom, ki pripada katamaranu, je lažje kot pri jadrnici, saj ga s škripčevjem potegnemo iz vode na krmna nosilca med trupoma;
– v višku poletne sezone je vez v marini zaradi širine precej težko dobiti, sploh ker lahko na isto mesto, ki ga zasede katamaran, privežejo dve jadrnici, ki prineseta koncesionarju več denarja.