Na pot okoli sveta
Sašo Meden foto: Radivoj Jesenšek, Dejan Ravter
Po vseh testih v zadnjih desetih letih se nam je prvič ponudila priložnost preizkusiti jadrnico, ki se odpravlja na pot okoli sveta. Ja, pravilno ste prebrali. Mlada češka štiričlanska družina z dvema otrokoma si je omislila to jadrnico le za ta namen. Prav radoven sem bil kako je jadrnica opremljena, še posebej, ker zeo dobro poznam finsko podjetje Nauticat Yachts OY in njihove proizvode.
Le dve takšni jadrnici in obe na Cresu
Nauticat 525 je nov model. Tako nov, da ga ni niti na spletni strani proizvajlca. Narejeni sta bili le dve jadrnici in naslednja ne bo ugledala luči sveta pred letom 2012. Zato je ta test še bolj zanimiv. Naša ekipa je namreč edina na svetu, ki je imela priliko to jadrnico preizkusiti. Obe sta namreč privezani na Cresu.
Nova jadrnica je zaplula spomladi 2010. To je največje Nauticatovo plovilo, ki bi ga lahko opredelili kot tradicionalno »pilot house« kuter jadrnico. Brez dvoma gre za izjemno luksuzno izvedbo jadrnice, ki naj bi omogčala varno in obenem hitro ter udobno plovbo po vseh morjih sveta. Pri oblikovanju Nauticata 525 je bi poudarek na linijah trupa in palube, ki bi omogočale križarjenje po vseh morjih sveta. Po več kot 100 izdelanih jadrnicah, daljših od 50 čevljev, je namreč napočil čas ponuditi tradicionalnim strankam jadrnico, ki bo še bolj primerna za dolge oceanske plovbe, tako v smislu jadralnih sposobnosti, kot udobja in varnosti.
Ročno izdelan trup
Jadrnica je potovalna in izredno udobna, rekli bi lahko, da tudi luksuzna. Seveda je zaradi teh vzrokov precej težka, saj tehta dobrih štiriindvajset ton. Dolgim plovbam po odprtem morju primerna je oblika trupa, s čistimi linijami, ki so prilagojene povečani teži plovila in omogočajo udobno izpodrivno plovbo. Tradicionalna je pri Nauticat Yachts Oy gradnja, ki bazira na polnem laminatu in ročnem polaganju le-tega. Po zagotovitlih finskih strokovnjakov je ta gradnja najtrdnejša in najvarnejša.
Za kar dobimo potrditev že ob pogledu na jadrnico, ki nas s svojim videzom kar nekako prestraši. Zaradi velikosti in robustnosti, saj je prav vse, kar vidimo pred sabo, predimenzionirano. Ker sem sam ogromno prejadral tudi v izjemnih vremenskih razmerah, moram dodati, da pojem predimenzioniranosti obstaja v naših glavah le ob lepem vremenu. Ko se prične huda ura, smo hvaležni vsaki navidezni predimenzioniranosti…
Koncept
Nauticat 525 je keč-kuter jadrnica s »pilot house« kabino. Pravi morjeplovci bodo znali ceniti uporabnost palubne kabine, iz katere lahko jadrnico upravljamo prav tako, kot iz kokpita. Vroče sonce, dolgotrajna deževja in mraz ali vročina dodobra načnejo tako zdravje, kot psiho jadralcev okoli sveta. Zato imajo jadrnice, na katerih se lahko zatečemo v varno zavetje, ki je poleg tega še izredno udobno, veliko prednost.
V pilotski hišice se nahaja še dnevni salon opremljen med drugim tudi z zabavno elektroniko (TV, DVD,…), ki bo krajšala čas potnikom.
Paluba je organizirana okoli pilotske hišice. Za njo se nahaja kokpit, ki se je nekako v tretji četrtini plovila. Za njim je majhen pomožni jambor in na krmi, ki se nahaja visoko nad morjem, najdemo še nosilec pomožnega čolna. Premec je obdan z visoko ograjo in poln opreme, saj se na njem nahajata obe prednji jadri, genova in kuter jadro.
Notranjost
Ponujenih je več različnih konceptov notranjosti, nekako najbolj udoben pa se zdi ta, ki smo ga preizkusili mi. Ob že omenjeni palubni hišici najdemo v podplaubju dve spalni kabini, zadnja je še posebej razkošna, veliko kuhinja, jedilni kotiček, dve kopalnici, tuš kabino in verjeli ali ne, savno! V premcu je med kuhinjo in premčno kabino še manjša spalna kabina za skiperja.
Pohištvo je izdelano iz tikovega lesa, bogato okrašeno in na sploh izjemno dobro izkorišča vsak še tako majhen prostorček. To je seveda zelo pomembno na poti okoli sveta, ko je prtljažnega prostora vedno premalo.
Opremljenost z napravami, ki olajšujejo življenje na morju, je naravnost pregrešna, saj opremo sestavlja klima naprava, dvojni način ogrevanja (preko motorja in preko gorilca), močan električni agregat, naprava za izdelovanje pitne vode (desalinizator), celo pralni stroj in veliko zabavne elektronike ter seveda vsa možna navigacjska pomagala, pa še marsikaj drugega bi se našlo.
Ko med plovbo delo opravlja elektrika
Ker v notranjosti najdemo le luksuz, ga upravičeno pričakujemo tudi na palubi. Vsak uporabnik tako velike in razkošne jadrnice se bo vprašal, kako bo posadka z njo rokovala med plovbo. Nauticatovi strokovnjaki vedo, da nastavljanje jader na štiriindvajset ton težkem plovilu ni mala malica, zato so se potrudili uporabnikom kar najbolj olajšati delo. Pogled na krmarjev delovni prostor hitro razkrije, kako so to dosegli.
Levo od krmilnega kolesa se nahaja komandna plošča z velikim rdečimi, zelenimi in rumenimi gumbi, kakršnih še nismo videli. Natančnejše prebiranje komentarjev pod gumbi razkrije skrivnost. Z jadri upravljamo le s pritskom na gumbe. Želite izvleči navijalno glavno jadro? Nič lažjega, pritisnete na gumb in proces se prične. Želte odviti genovo ali kuter jadro? Furlex električni navijalec poskrbi za to. Pritegovanje škote glavnega jadra? Spet pritsk na gumb. Enako velja za pritegovanje krmnih pripon jambora, le s to razliko, da je pogon hidravličen. Skratka čudo tehnike, ki močno pomaga uporabniku. Jasno je, da so tudi vitla za pritegovanje škot obeh prednjih jader gnana električno.
Skratka, jadrati z Nauticatom 525, je skrajno preprosto in nenaporno. Nas pa je bolj zanimal še drug vidik. Namreč kaj se zgodi, ko ta tehnika na plovbi okoli sveta odpove? Kako si pomagati. Dejansko imajo električni sistemi, kot je recimo navijalec prednjega jadra vedno možnost ročnega upravljanja, ki pa ni ravno elegatno. S posebno ročico je namreč potrebno iti na premec in ročno obračati navijalec. A v skrajni sili se da. Kako potem priti na drugem koncu sveta do rezervnih delov, pa je druga zgodba. Vsekakor priporočam morjeplovcem, ki se bodo podali na tako dolgo pot, da s seboj za vsak slučaj vzamejo tudi nekaj glavnih rezervnih delov.
Da ne bi ostali samo pri opisih naprav moram še na kratko opisati plovbo. Iz marine smo izpluli s pomočjo motorja, ki je na paulbi visoko na morjem praktično neslišen. Potovalna hitrost znaša 7,6 vozla ali štirinajst kilometrov na uro. Kmalu zatem sem v rahlem jugozahodnem vetru razprl jadra. S pritiskom na gumb seveda. Priznam, da nisem navajen tako lenariti na palubi, a moram reči, da je to zelo udoben način jadranja. Ko so se jadra napel,a je Nauticat 525 pričel počasi drseti skozi morje in pridbivati na hitrosti. Kljub vetru, ki je dosegal za takšno jadrnico skromnih osem do deset vozlov ali 15 do 18 km/h, smo dosegli dobrih šest vozlov (11 km/h) hitrosti v ugodni smeri, kar predstavlja že lepo potovalno hitrost. Manevri so počasni, kar smo pričakovali, a ko enkrat ulovimo smer in hitrost, je potovanje preprosto. Nenazadnje smo na dolgoprogaški jadrnici.
MNENJE TESTNE EKIPE
Nauticat 525 je razkošno opremljena in vrhunsko izdelana potovalna jadrnica, ki zares ustreza namenu za katerega jo bo uporabil lastnik. Plovba okoli sveta. Veliko električnih in hidravličnih naprav olajšuje delo z opremo na palubi, vendar istočasno predstavlja tudi potencial za okvare. Upajmo, da so vse naprave dovolj zanesljive, da bodo zdržale pot. Prav neverjetne so kapacitete za gorivo in vodo, ki bodo s preko 1500 litri gotovo zadostovale za dolgo neprekinjeno plovbo. Palubni salon je prostor, kjer se bo posadka zadrževala večino časaa in je temu primerno opreljen z udobnim salonom ter možnostjo krmarjenja iz krmarskega kotička. Notranjost nudi bivalne prostore, kakršnih marsikdo nima niti v stanovanju, kar je za tako plovilo seveda nuja, če nočete zaradi utesnjenosti znoreti na poti. Jasno je, da jadrnica ni poceni, saj se kvaliteta plača, da pa je bil denar dobro naložen bo lastnik ugotovil med plovbo po daljnih morjih.
Dodatna oprema
Opomniti velja, da navedena cena velja za zelo skromno opremljeno plovilo. Vsa oprema, kot so v članku omenjeni električni pogoni za upravljanje z jadri, klima naprave, ogrevanje, jadra, savna, pralni stroj, zabavna elekronika, desalinizator in še veliko ostale opreme, je predmet opcijskega cenika, kjer dodaten strošek hitro naraste preko sto tisoč evrov. Udobje ni poceni.
Motorni prostor
Strojnica v Nauticatu 525 je naravnost ogromna. Vanjo vstopimo iz krmne kopalnice. V njej najdemo vse energetske naprave. Motor, generator, desalinizator, klimo, ogrevanje in ostao. Dostop za servis je naravnost idelaen.
Savna
Prvič na naših testih smo naleteli na jadrnico, ki ima vgrajeno savno. Kako bo delovala in kolikokrat jo bodo lastniki na potovanju okoli sveta zares uporabili, bo povedal lastnik čez kakšna tri leta, ko se vrne iz poti.
Na pot okoli sveta
Prav z jadrnico, ki smo jo testirali, se odpravlja mlada češka družina z dvema osnovnšolskima otrokoma na pot okoli sveta. Pričeli jo bodo na Cresu v začetku letošnjega marca. Zaželimo jim srečo in ugodne vetrove ter obilico zabave in novih izkušenj.
BESEDA ZASTOPNIKA
Radivoj Jesenšek, Jera-mix d.o.o.
Kdor ima jadrnico NAUTICAT 525 KETCH si lahko lasti ves svet. Res je, da se mnogi podajajo na oceanske plovbe tudi z manjšimi plovili, vendar je pri takih podvigih smiselno zadostiti potrebnim in zadostnim pogojem. Če je potrebni pogoj ustrezno varno plovilo, je zadostni pogoj Nauticat 525, ki poleg varnosti nudi še udobje, zanesljivost delovanja vseh sklopov plovila ter veselje do plovbe. Ladjedelnici je bilo prav to vodilo pri projektiranju in izdelavi te jadrnice. Izdelana je kompaktno kot klasični motosailer, vendar z boljšimi plovnimi in predvsem jadralnimi lastnostmi. Velikost plovila zagotavlja udobje petim članom posadke, ki jim je poleg premišljeno izdelanih kajut na razpolago jedilnica in družabni prostor v privzdignjeni krmarnici. Najzahtevnejši lahko naročijo tudi finsko savno in mnogo druge dodatne opreme, ki bo zagotavljala udobno plovbo tudi na daljše relacije. Plovba Nauticatom 525 je enostavna in jo obvladata samo dva primerno izurjena jadralca, saj je lahko skoraj vsa jadralna oprema na palubi po želji opremljena z električnim oziroma hidravličnim pogonom.
TEHNIČNI PODATKI
Nauticat 525
Dolžina preko vsega 15,90 m
Dolžina vodne linije 12,20 m
Širina 4,60 m
Ugrez 2,20 m
Izpodriv 24000 kg
Koeficient jadra/teža 16,63
Teoretična hitrost trupa 8,49 vozla ali 15,72 km/h
Gorivo 1570 l
Voda 1650 l
Motor Perkins M150 TI 112 kW moči
Snast Keč – Kuter
Površina jader v veter 138,4 m2
Kabine 2 spalni + 2 salona + kuhinja
Število postelj 5
Toalete 2
Tuš 1 + savna
Cena standard (fco tovarna, brez DDV) 744.728,00 EUR
Projektant Nauticat Yachts OY
Prodajalec JERA mix d.o.o.
Begunje 67
1382 Begunje pri Cerknici
tel.: 01 70 56 205
jeramix@jera-mix.si
HITROST PLOVBE
Z JADRI
45° 4,5 vozla ali 8,3 km/h
60° 6,4 vozla ali 11,9 km/h
90° 6,2 vozla ali 11,5 km/h
135° 5,0 vozla ali 9,3 km/hPOGOJI MERITEV: Veter jugozahodni 4 do 5 m/s (8-102 vozlov), sta¬nje mor¬ja 1. Hi¬tro¬sti mer¬je¬ne z vgrajenim GPS-om. Potovalna hitrost jadrnice gnane z motorjem znaša 7,6 vozla ali 14,1 km/h pri 1800 vrtljajih motorja na minuto.